Pada
semester ini, saya telah mengikuti satu kursus bidang sastera iaitu kursus
Kajian Manuskrip Bahasa Melayu. Tugasan pertama telah diberikan oleh pensyarah
kepada para pelajarnya. Saya dan beberapa ahli kumpulan telah dikehendaki untuk
melakukan transliterasi manuskrip Melayu lama yang ditulis dengan menggunakan
tulisan jawi kepada tulisan rumi. Di samping melakukan transliterasi, pensyarah
juga meminta saya dan ahli kumpulan untuk meletakkan tanda baca pada
transliterasi tersebut.
Ketika saya melakukan tugasan tersebut, saya dapati
bahawa manuskrip Melayu lama itu kebanyakannya tidak menggunakan tanda baca. Kami
menghadapi kesukaran dalam meletakkan tanda baca kerana manuskrip tersebut
menggunakan bahasa Melayu klasik tambahan pula terdapat banyak penggunaan
pinjaman daripada bahasa Arab. Jadi, hal ini menambahkan kesukaran kami untuk
mengelaskan bahagian-bahagian yang perlu diletakkan tanda baca. Saya juga dapat
menilai bahawa sekiranya dalam penulisan bahasa Melayu kini tidak wujud
penggunaan tanda baca, sudah pasti tidak wujud bahagian-bahagian yang perlu
dihentikan, ditekankan, untuk menimbulkan pertanyaan dan sebagainya. Dapatkah
anda bayangkan sekiranya tidak wujud penggunaan tanda baca dalam bahasa Melayu?
Sudah pasti sukar untuk kita membacanya, bukan? Jelaslah bahawa tanda baca
memainkan peranan penting dalam bahasa Melayu.
Hasil
daripada tugasan tersebut, terlintas di hati saya untuk menulis tentang
tanda-tanda yang terdapat dalam bahasa Melayu.
Tanda baca
|
Fungsi
|
Titik/Nokhtah
(.)
|
Melengkapkan
ayat.
Contoh : Aminah sangat rajin.
Kependekan
nama.
Contoh : U.T.M
3. Selepas
setiap nombor senarai tanpa tanda kurung.
Contoh :
1. Jangan makan di dalam kelas.
4. Memisahkan
ringgit dan sen.
Contoh : RM 22.50
5. Menunjukkan
tanda perpuluhan.
Contoh
: 99.9 peratus
6. Tanda
berhenti.
Contoh
: Jelaskan.
|
Koma
(,)
|
1. Tanda
berhenti sekejap dalam penulisan.
Contoh
: Untuk berjaya, seseorang itu perlu gigih berusaha.
2. Menggantikan
kata hubung yang digugurkan.
Contoh
: Beliau mempunyai sikap yang tegas, berani dan adil.
3. Menunjukkan
angka ribu dan juta.
Contoh
: 2100,000
4. Memisahkan
tempat atau bulan daripada tahun.
Contoh
: Dia tinggal di Alor Setar, Kedah.
5. Menandakan
pengguguran sesuatu unsur di dalam ayat.
Contoh
: Ayah suka memancing, ibu pula, berkebun.
6. Digunakan
selepas penanda wacana di permulaan ayat.
Contoh
: Walau bagaimanapun, dia akan terus mencuba.
7. Memisahkan
bahagian yang bertentangan maksudnya dalam satu ayat.
Contoh
: Saya menyuruh kamu buat latihan, bukan buat bising.
|
Sempang
(-)
|
1. Menulis
kata ganda.
Contoh : Bukit-bukau
2. Merangkaikan
huruf besar dengan huruf kecil.
Contoh
: anti-Amerika
3. Merangkaikan
ke dengan angka.
Contoh
: ke-2
4. Menunjukkan
tahun dengan akhiran –an.
Contoh
:Tahun 70-an
5. Menunjukkan
perkataan yang terputus.
Contoh
: Dia terkejut apabila diberitahu
bapanya bahawa ibu-
nya pengsan.
|
Titik
bertindih (:)
|
. Menyenaraikan
sesuatu perkara.
Contoh
: Para peserta diingatkan supaya
membawa barang-barang ini: pakaian, lampu picit, tuala, dan sabun.
2. Memisahkan
surah dan ayat.
Contoh
: Surah 6:18
3. Menandakan
masa
Contoh
: Masa terpantas pelari jarak jauh
itu ialah 1:04:43
4. Menulis
nisbah.
Contoh : 1:100
|
Koma
bertindih (;)
|
1. Sebagai
unsur kaitan antara dua ayat.
Contoh
: Di perpustakaan, Aminah
membaca surat khabar; rakan-rakannya membuat ulang kaji.
|
Tanda
soal (?)
|
1. Digunakan
pada akhir ayat tanya.
Contoh
: Awak sudah minum ?
|
Tanda
seru (!)
|
1. Digunakan
pada akhir ayat seru.
Contoh
: Wah, besarnya rumah awak !
2. Digunakan
pada akhir ayat suruhan, silaan, permintaan dan larangan yang mengundang unsur perasaan,
Contoh
: Keluar dari kawasan ini!
|
Tanda
petik (“...”)
|
1. Menunjukkan
cakap ajuk.
Contoh
: Alisa berkata kepada ibunya,
“Ibu, Alisa lapar”.
2. Menonjolkan
sesuatu kata atau frasa dalam ayat.
Contoh
: Para remaja suka menggunakan kata
“cun”.
3. Menunjukkan
judul atau tajuk sesuatu.
Contoh
: Sajak “Gadis Kecil” ditulis oleh Usman
Awang.
4. Menunjukkan
kata pinjaman.
Contoh
: Gambar itu sudah saya “upload”
dalam blog.
|
No comments:
Post a Comment