Assalammualaikum dan selamat petang.
Pada kali ini
saya ingin menceritakan tentang budaya berterima kasih. Pada hari ini, saya dan
seorang rakan karib telah pergi ke KFC bagi menyambut hari ulang tahun
kelahiran saya yang ke-22 tahun. Setibanya di sana, kami beratur untuk membuat
pesanan makanan di kaunter. Pada pemerhatian saya, layanan yang telah diberikan
oleh pihak KFC yang bertugas pada hari itu adalah amat baik. Mereka memberikan
layanan yang sangat baik dengan sentiasa memaniskan muka sewaktu melayan setiap
pelanggan yang datang. Setelah mereka siap menyediakan menu yang telah dipesan
dan pelanggan membuat pembayaran, mereka
mengucapkan terima kasih. Mereka mengucapkan terima kasih kepada setiap
pelanggan yang telah menerima perkhidmatan daripada mereka. Terdapat juga
pelanggan yang turut mengucapkan ucapan terima kasih setelah menerima layanan
daripada pihak KFC tersebut.
Pada pandangan
saya, budaya mengucapkan terima kasih ini adalah perlu dalam kehidupan kita. Dalam
situasi ini, pihak pelanggan akan berasa dihargai. Di samping itu, dengan
mengucapkan terima kasih juga akan dapat mewujudkan hubungan yang baik antara
pihak penjual dan pembeli. Dengan layanan yang baik juga, pelanggan mungkin
tidak akan serik untuk kembali berkunjung ke sana lagi. Oleh itu, marilah kita
bersama-sama membudayakan diri dengan sentiasa memberikan ucapan terima kasih dalam pelbagai situasi dalam kehidupan kita.
No comments:
Post a Comment